Hamnmagasinet
Ett minne från Umeås tid som sjöfartsstad.
Idag är Umeå residensstad med universitet och regionssjukhus. Livet i staden domineras av akademi och offentlig sektor. Men så har det inte alltid varit.
På 1800-talet var Umeå en utpräglad handels- och sjöfartsstad med livlig handel både inrikes och utrikes. I staden byggdes segelfartyg på inte mindre än fem varv. Mitt i staden, nedanför rådhuset, låg hamnen med ett gytter av bryggor, bodar, förråd och magasinsbyggnader.
Järnvägen, som kom till Umeå 1896, förlängdes snart med ett spår ner till hamnen. Nu kunde man enkelt lasta om mellan båt och tåg.
Fartyg för både gods- och persontrafik fortsatte att trafikera centrala Umeå ända in på 1960-talet.
En kvarleva från denna tid är Hamnmagasinet som byggdes 1947.
Hamnmagasinet 2023.
Hos Umeå modelljärnvägsförening, UMJF, avbildas Umeå hamn så som den såg ut ungefär 1950 och Hamnmagasinet intar här en prominent roll. Vid kaj ligger fraktfartyget Cragganmore och på spåret står godsvagnar.
Modell av Umeå hamn hos Umeå modelljärnvägsförening.
Idag förekommer ingen sjöfart i centrala Umeå. Hamnen har flyttats till Holmsund vid älvens mynning. Järnvägsspåren på kajen är också ett minne blott. Hamnmagasinet är numera kulturcenter för barn och unga med teater- och musikverksamhet. Och enda fartyget vid kaj är Sjöbris, en gammal ångbåt inredd som restaurang, som ligger fast förtöjd året runt.
Hamnmagasinet och Sjöbris.
Till sist: Äras den som äras bör! Hamnmagasinet, liksom de flesta av UMJF:s byggnader med historisk förebild, har förfärdigats av föreningens ordförande Tryggve Lundberg.