Körkväll 240408
Tidtabell. Körplaner. 9 lokförare och 15 tåg. Bäst att stärka sig med en kopp kaffe innan trafiken drar igång.
Inför april månads körkväll hade medlemmarna i Umeå modelljärnvägsförening (UMJF) fått anmäla vilka tåg de ville köra. Jonathan gjorde ett gediget förberedelsearbete och konstruerade en tidtabell för sammanlagt 15 tåg, samt körplaner för dessa.
Jonathan och tidtabellen.
Kvällen inleddes över en kopp kaffe och Jonathan delade ut tidtabellen och körplanerna. Var och en fick tid att studera dem och förbereda sig för första avgång.
Lennart E och Lennart W studerar en körplan.
Tidtabellen bestämde i vilken ordning tågen skulle avgå samt när och var de skulle mötas. Och då vi inte hade någon gemensam klocka så gällde det för alla lokförare att kommunicera och tillsammans hålla koll på avgångar och ankomster. Det gick väl sisådär med synkroniseringen. Enligt tidtabellens klockslag uppstod snart en tidsskillnad mellan stationerna i vardera änden av lokalen - ibland på så mycket som ett par, tre timmar! Nå, med samarbetsvilja och improvisationsförmåga löste det sig ändå :-)
Tyvärr kunde jag själv inte vara med hela kvällen, men när jag lämnade klubblokalen var stämningen fortfarande god och jag tror nog att alla tåg nådde sin slutdestination till sist.
Tack till mina vänner i UMJF för en trevlig kväll!
1. Tåg och lokförare på plats för första avgång.
2. Urban och Tryggve inväntar avgångstid i Hummelsand.
3. Lennart W och Jonathan rangerar i Öreborg.
4. Urban avvaktar ankomsten av godståg 8215 innan Intercitytåget kan lämna Hummelsand.
5. Tågmöte i Gullänget.
Spårplan UMJF:s anläggning. Gula pilar avser numrerade bilder ovan.