Miklagård 2.0
Förändrad trafik - och min bekvämlighet - fick mig att bygga om skuggbangården.
För ett halvår sedan berättade jag om min skuggbangård Miklagård, konstruerad med "micklar" som gjorde det bekvämt att snabbt sätta samman och byta mellan de tågsätt som skulle trafikera anläggningen. Sedermera har jag emellertid minskat antalet fasta tågsätt - ett par uppsättningar av personvagnar var egentligen för långa för min lilla anläggning, och godstågens sammansättning styrs numera av slumpen. Konstruktionen med micklar blev i praktiken överflödig.
Dessutom blockerade Miklagård dörren till tågrummet. Därför var en del av den löstagbar*. Dock var denna sektion ganska tung och obekväm att hantera, och micklarna som låg på den måste flyttas varje gång den skulle tas lös. Allt detta upplevde jag som onödigt omständligt.
Hade alltså behov av att bygga om Miklagård för att erhålla:
- Enklare hantering av den löstagbara sektionen framför dörren, samt att
- denna sektion kan tas lös utan att det påverkar tågen på skuggbangården.
Så nu ser Miklagård ut så här istället:
Den löstagbara sektionen är betydligt mindre och lättare, och därmed enklare att hantera. Visserligen är det nu lite trängre att passera till dörren, men å andra sidan är den fasta delen av Miklagård längre och kan husera hela tågsätt, så när jag öppnar för passage behöver jag inte flytta några lok eller vagnar.
*) Det gick i och för sig att krypa under den löstagbara sektionen, men även det upplevde jag efter ett tag som alltför obekvämt. Dessutom blir man ju inte yngre med åren så alla konstruktioner som kräver akrobatik bör i god tid eliminieras!