Två stora bangårdar, däremellan sju städer med stationer och industrier, 50 lok, 800 vagnar och totalt 1,3 km räls; The Model Railroad Club of Toronto har så det räcker och blir över för en operating session.
Besökare är välkomna också när klubben en gång per månad håller en operating session (trafikspel på svenska), så jag tog chansen att få vara med!
Denna dag fördelas arbetsuppgifterna på tolv operatörer: ett par stycken med ansvar för de stora bangårdarna, några med uppgift att köra persontåg, och de övriga att sköta godstrafiken.
Arbetsuppgifterna fördelas.
Persontågen har en fördefinierad vagnssammansättning, kör efter tidtabell och har högsta prioritet. Godstågens sammansättning styrs av vagnskort och fraktsedlar med information om destination, och de kör så snart de får tillgång till linjen. Operatörerna måste hålla koll på signalerna så de inte råkar köra in på ett upptaget linjeavsnitt.
Checklista för persontåg, lathund för signaler, vagnskort för godståg.
Huvudansvaret för att trafiken flyter utan problem eller kollisioner på alla spåravsnitt vilar på en dispatcher som i ett kontrollrum har en schematisk översikt över anläggingen på datorskärmar. Dispatchern kommunicerar med operatörerna främst via signalerna, men ibland behövs muntlig kommunikation och därför är anläggningen utrustad med radioutrustning på ett flertal ställen.
(I detta fall är radiokommunikation dessutom helt nödvändig; dispatcher är en klubbmedlem som flyttat från Toronto till Vancouver och alltså sköter sina uppgifter på ett avstånd av 3300 km!)
Operatörerna styr tågen med en surfplatta. När de ska rangera vagnar på en station eller industri kan dispatchern tillfälligt delegera ansvaret för det aktuella spåravsnittet till operatören som då också kan styra växlarna med surfplattan.
Godsvagnar med tillhörande vagnskort.
Godstågsoperatören måste vänta medan persontåget passerar.
Godståget får tillstånd att fortsätta ut på linjen.
Detta var första gången jag var med om ett trafikspel och det var en förmån att få se en operating session av denna omfattning. Det hela tar 5-6 timmar inklusive lunch, och även det sistnämnda var en angenäm upplevelse med mina nya kanadensiska vänner.
Lunch (undertecknad längst fram till vänster).