Plötsligt händer det igen!
Ännu en gång har jag gjort ett fynd! Hoppas jag…
Som jag berättade i ett tidigare inlägg har Umeå modelljärnvägsförening en del överbliven rullande materiel i sina gömmor - och nu har jag gjort ett fynd igen! Ett D-lok med träkorg, en modell som tillverkades 1925 - 1933. Jag försöker bygga en anläggning som ska spegla mellankrigstiden så ett lok från det glada 20-talet passar perfekt!
Eller, inte helt perfekt. Loket är ett Märklin-lok, men ombyggt för 2R-drift*. Och det går fint, det kunde jag konstatera redan på klubbens anläggning. Men kan man lita på att det går smidigt genom växlarna hemma på min Tillig-räls? När det gäller det invändiga avståndet mellan hjulpar på samma axel har Märklin tydligen en lite annan standard än 2R-materiel* och det kan vara ett bekymmer framförallt i växlarna, har jag hört, så det är väl bäst att kolla innan jag köper loket.
Sagt och gjort. Haft loket hemma ett par dagar och det går bra genom växlarna. Däremot går det inte bra i alla kurvor. Minsta radie på min anläggning är 366 mm (Tillig radie 1) och det är för snävt. Loket går märkbart trögare genom dessa kurvor och ibland blir det till och med kortslutning! Tror det är något med de små hjulen i ändarna som är rörliga i sidled och att de kommer i kontakt med chassit eller nåt sånt?
Hur som helst, innan jag bestämmer mig för att köpa loket måste jag kolla om jag kan justera spårplanen så att minsta radie istället är 484 mm (radie 3 enligt Tilligs system) för i sådana kurvor går loket utan problem.
Fortsättning följer...
*) Exempel på modellrallarjargong.