Tågklarering med Lego

06/06/2024

Hur kan jag minimera byråkratin och maximera upplevelsen under en trafiksession? Svar: Med lego-klossar!

För mig är tjusningen med en modelljärnväg att komma den nära, liksom sugas in i miljön, och bli ett med miniatyrvärlden. Det vill jag uppleva när jag kör mina tåg! 

Samtidigt vill jag ha planerad trafik med hyfsat organiserad rangering av vagnarna, vilket kräver någon form av byråkrati som med nödvändighet måste ske i den riktiga världen. Men att hela tiden växla fokus mellan modellen och verkligheten bryter illusionen av att leva i en miniatyrvärld och stör min upplevelse. Emellertid har jag nu hittat min metod för att få det bästa av båda världar!

Vagnskort och fraktsedlar

Först en titt på en populär metod för att sköta trafik på en modelljärnväg, så kallade vagnskort och fraktsedlar. Metoden finns beskriven på många ställen (tex här) så jag behöver inte gå igenom den i detalj, utan vill bara framhålla att med denna metod representeras varje tågsätt av en "kortlek" med ett kort per vagn.

Uppsättningar med vagnskort för sammanlagt sex tågsätt vid en av stationerna hos The Model Railroad Club of Toronto

Varje gång man vill veta något om en vagn och vart den är på väg behöver man alltså bläddra igenom kortleken för att hitta vagnens kort, men just detta moment passar inte mina behov. Det tar tid i anspråk och dessutom är jag ganska disträ så jag skulle behöva bläddra i den där kortleken tämligen ofta för att fräscha upp minnet - och varje gång skulle det bryta den eftersträvade illusionen av att jag lever i en miniatyrvärld. 

Man kan i och för sig tänka sig att man låter korten ligga uppradade bredvid varandra så slipper man bläddrandet, men då varje kort vanligtvis är åtminstone en dryg kvadratdecimeter stort kräver detta ett ansenligt utrymme vid sidan av modelljärnvägen, ett utrymme som jag inte har. 

Jag är alltså ute efter något som tar liten plats, och som är arrangerat på ett sådant sätt att jag med ett snabbt ögonkast kan ta reda på vilka vagnar som finns i tågsättet och vart dessa är på väg. Finns det?

Ja. Färgkoder och legoklossar.

Färgkoder

Jag är en person som tänker visuellt och har lättare att minnas färger och bilder än siffror och bokstäver. Därför representeras varje destination på anläggningen av en färgkod: röd, orange, gul respektive grön, blå, lila för destinationer i "världen utanför" i Syd och Nord; ljusa nyanser av rött, gult, grönt och blått för industrier i Sofiehem.

Sofiehems järnvägar med färgkoder för destinationerna i skuggbangården Miklagård samt för industrierna i Sofiehem.

Lego

Varje vagn representeras i sin tur av en legokloss, som dessutom har samma färg som vagnen så att den lätt kan identifieras. En tunn legobit ovanpå talar om vilken typ av vagn det är - till exempel grå för lådvagn och svart för täckt vagn med tak. Vagnens destination markeras av ytterligare en liten legobit med samma färg som destinationens färgkod.

Vagnar och motsvarande legokloss med färgkodad destination.

Session

Legoklossarna placeras på en stiliserad spårplan över bangården på ett lättillgängligt hyllplan nära modelljärnvägen. Detta ger en tydlig översiktsbild av var vagnarna befinner sig och deras destinationer.

Vagnar på bangården och ett ankommande godståg,...

...representerade av legoklossar med färgkodade destinationer....

...och placerade nära modelljärnvägen så de nås med ett ögonkast.

När ett tåg ankommer till Sofiehem framgår det av destinationsklossarnas färger vilka vagnar som skall kopplas loss och vilka som skall fortsätta med tåget till dess slutdestination, samt vilka vagnar på bangården och vid industrierna som skall kopplas till tåget för dess fortsatta färd. Det blir en stunds rangering med Sofiehems växellok att sortera vagnarna efter deras slutdestinationer, och när det är klart fortsätter tåget sin färd. När det når Miklagård är sessionen slut.

Slutord

Tack vare färgkoderna räcker det att då och då snegla på legoklossarna för att hålla koll på trafiken och veta vart vagnarna är på väg. Jag kan fokusera på att köra tåg, försjunka i modelljärnvägen och behålla illusionen av att jag lever i en miniatyrvärld.

Med jämna mellanrum måste jag såklart flytta klossarna så att dessa avspeglar situationen på rälsen (på samma sätt som vagnskort måste sorteras när tågens sammansättning ändras). Då tappar jag fokus på modelljärnvägen för en stund. Med lite övning och erfarenhet har jag dock hittat tillfällen i trafikflödet när det är särskilt lämpligt att justera klossarna och har därmed fått ner detta störningsmoment till ett för mig acceptabelt minimum.

Nackdelarna är bland annat att det inte är portabelt på samma sätt som vagnskorten, och att man måste memorera vad färgerna betyder på vagnsklossarna och destinationsklossarna. Dock, eftersom jag har en relativt liten modelljärnväg, 2,9 x 2,4 meter med bara en station, behöver jag aldrig flytta legoklossarna mellan olika delar av anläggningen, samt att jag själv har uppfunnit färgkodningen så den behärskar jag!

Men min ambition har heller aldrig varit att uppfinna en metod som skulle kunna ersätta vagnskort och fraktsedlar i alla lägen. Ej heller är detta en kritik av vagnskort och fraktsedlar i sig. Målet var att hitta något som snabbare och enklare fyllde just mina behov, givet en liten anläggning med korta tåg som jag kör ensam, utan en massa förberedelser, men som ändå ger mig tillräckligt med trafik och rangering så att en session känns som en trevlig utmaning. Och det tycker jag att jag har lyckats med.

Oavsett hur man gör, det viktiga är att det är roligt att köra tåg! Förhoppningsvis har du fått lite inspiration av att läsa om min metod för minimal byråkrati och maximal upplevelse - Tågklarering med Lego!


PS. Rubriken till trots - det är egentligen inte legot som är poängen utan färgkoderna. Det går naturligtvis bra med vilken materiel som helst som är färgkodad, tar lagom mycket plats, och som hjälper en att få snabb överblick av trafiksituationen. Jag valde legoklossar för att de var lagom stora och behändiga att flytta omkring och hantera. Samt att det går att fästa destinationssklossarna på vagnsklossarna utan att riskera att de ramlar av.