Tågtransport

26/10/2023

Jag har ofta tagit med en väska på tåget. Nu kan jag också ta med ett tåg i väskan!

Hos Umeå modelljärnvägsförening är det körkväll en gång i månaden. Ett tillfälle för mina längsta tåg att få sträcka ut på en anläggning stor nog att göra dem rättvisa. På min begränsade hemmabana kan ett BR03 med sju personvagnar kännas lite instängt, som ett djur i bur.

Men då uppstår problemet att transportera tåget mellan hemmet och klubben. Det är ju tämligen ömtåliga och dyra föremål vi pratar om, så man slänger inte ner dem i en ICA-kassa, bara.

Min lösning blev en s.k. skyddsväska från Jula. En robust tingest i hård plast som mer än väl skyddar lok och vagnar från "yttre våld". Men än viktigare är att väskan är försedd skumplastinlägg, tre lager á fyra centimeters tjocklek. Dessa inlägg är perforerade i ett rutmönster med 1,5 cm stora rutor. Genom att ta loss lagom stora bitar ur detta rutmönster kunde jag skapa fack för mina lok och vagnar:

Fackens storlek blir med nödvändighet en multipel av 1,5 cm, eftersom det är storleken på de perforerade rutorna. Först provade jag att göra ett fack av två rutors bredd, dvs 3 cm, och däri ställa ner fordonen. Dock är H0-fordon i allmänhet ca 3,5 cm breda så det blev lite trångt, och bortsett från flakvagnar är de oftast högre än skumplastens tjocklek på fyra centimeter.

Tre rutors bredd blir 4,5 cm och det visade sig lagom för att istället lägga ner fordonen på sidan. Jämfört med att ställa ner dem är det lite pilligare att få ner dem i facket och sedan ta upp dem igen, men de ligger väl skyddade och det är ju det viktigaste.

En del fordon är inte stora nog att fylla ut och därmed ligga stadigt i sina fack, tex flakvagnar. Då kan man enkelt fylla ut med lagom stora bitar av den skumplast som tidigare tagits bort för att skapa facket:

Som nämnts har väskan tre lager med skumplast. Jag förvarar vagnar underst och överst och det tredje lagret är mellanlägg:

Väskan har fördelen att skumplasten är designad att fylla hela väskan invändigt. Och med ett lager skumplast i locket gör det att lok och vagnar ligger stadigt och inte riskerar att rumla runt inne i väskan under transport.

Den händige kan naturligtvis ta vilken väska eller låda som helst och på egen hand fylla med skumplastinlägg. Till exempel Conrad säljer perforerade skumplastinlägg i olika tjocklekar. Men jag tyckte det var bekvämt att det var färdigskuret och måttanpassat redan i affär'n, så att säga.

Jag är mycket nöjd med väskan. Nu kan jag transportera lok och vagnar mellan hemmet och klubben utan att oroa mig för några tågolyckor!