Förhoppningsvis har denna artikel MJ 301 Spårplaner lyckats reda ut en del begrepp och gett lite inspiration för design av en spårplan. Men frågan är, hur vet man om ens design är "bra"?
Lance Mindheim (se föregående avsnitt) definierar "bra design" så här:
"En modelljärnväg har en bra design om den blir byggd och tillfredsställer behovet att köra tåg."
Frågan är således inte hur många designelement som finns i spårplanen, eller hur stor den är. Nej, för att erhålla en bra design måste man veta svaret på dessa två frågor:
- Har jag tillräckligt med tid, utrymme, pengar och kunnande för att förverkliga spårplanen?
- Kommer jag tycka att det är roligt att köra mina tåg med denna spårplan?
Det bästa sättet att ta reda på dessa svar är att bygga en modelljärnväg. Men har man inte gjort det förut står man inför ett moment 22.
Min rekommendation är därför att börja smått och enkelt. Att förverkliga en liten spårplan går relativt snabbt, tar liten plats, är förhållandevis billigt – och under arbetets gång samlar man på sig kunskap så att man kan besvara fråga 1.
Som ett medel att hitta svaret till fråga 2 rekommenderar jag prototyper. Lägg ut räls och provkör! Är det roligast när tågsättet sträcker ut på linjen där man kan föreställa sig hur det färdas genom ett böljande landskap? Eller är det roligare med en industribangård med växling och sortering av vagnar för inkommande och avgående gods? När man tagit reda på det kan man färdigställa sin spårplan.
Tips: Prototyper byggs med fördel med sektionsräls som ju fäster i varandra enkelt och stabilt. Flexräls är lite omständligare och kräver ofta att den fästs i underlaget för att hålla formen, något som gör det svårare att snabbt bygga om prototypen allteftersom idéerna och behoven förändras. Fördelen med flexräls är visserligen att man kan kapa och böja den till valfria längder och radier, men det behövs inte på prototyp-stadiet.
När man så byggt sin lilla och enkla spårplan kan man besvara frågorna ovan och gå vidare och bygga sin "riktiga" spårplan. Antingen kasserar man den första och börjar om, eller så bygger man vidare och låter den växa.
PS. Jag vet av egen erfarenhet att detta är ett gott råd. "Jaha, så det är så du själv har gjort", kanske någon tänker. Nej, det har jag inte. "Hur vet du då att det är ett gott råd?". Just därför. Man lär av sina misstag...
Fortsatt läsning:
CODE 83 blogg:
Webbplatser
Svensk mj-wiki: Planera en modelljärnväg
Böcker
Modelljärnväg från grunden, Håkan Davidson
Track planning for realistic operation, John Armstrong
Tidningar (digitalt/papper)
Sociala medier
Svenskt modelljärnvägsforum har en avdelning för spårplaner.