mj-guiden / design / spårplaner

4

Staging

Det är i praktiken omöjligt att bygga en modelljärnväg med realistiskt långa körsträckor mellan stationerna. En så pass kort järnvägssträcka som en (1) mil motsvarar till exempel i skala H0 en längd av 114 meter, något som få modellrallare har utrymme för. För att råda bot på detta kan man använda sig av staging - en metod för att simulera långa körsträckor och få modelljärnvägen att verka större än den egentligen är.

Dold staging

Staging kan åstadkommas med hjälp av dolda spåravsnitt på anläggningen. När tåget försvunnit ur betraktarens synfält kan det stanna och göra ett uppehåll innan det fortsätter in på den synliga delen av järnvägsspåret igen. Det ger illusionen av att tåget färdats en längre sträcka i världen utanför modelljärnvägen.

Ett exempel på en enkel staging-metod är att dölja en del av spåret i en tunnel eller bakom en kuliss:

Spåroval med dolt spåravsnitt för staging (streckat).

Ett annat exempel kan vara att använda loopen i änden av en punkt-till-punkt-bana för staging. Om loopen dessutom har ett antal parallella spår kan man dölja flera tåg samtidigt:

Dold loop med flera spår för staging.

Öppen staging

Staging måste inte vara dold. Spåren kan vara synliga och åtkomliga. Det är praktiskt om man vill använda staging-avsnittet för att sätta samman tågsätt innan man börjar en kör-session och trafikerar anläggningen. Med öppen staging kan man också under sessionens gång för hand ta bort eller lägga till vagnar, för att simulera hur transportbehoven i världen utanför anläggningen ändrar tågsättens sammansättning. Eller fylla vagnar med last för att simulera att tåget hämtar gods i en industri utanför anläggningen.

Kärt barn har många namn

Staging med flera spår och plats för många tåg kallas även skuggbangård eller tågmagasin.

Öppen staging som gör det möjligt att ändra tågens sammansättning kallas även fummel-bangård, efter engelskans fiddle yard (fumla/fiddle = "greja" med tågen).