mj-guiden / design / spårplaner /

2

Topologi

Den mest grundläggande egenskapen hos en spårplan är dess topologi, dvs spårplanens principiella form.

Rundbana

En vanlig topologi för modelljärnvägar är rundbana. Den enklaste formen av rundbana är en så kallad spåroval:

Med rälskorsningar och broar kan rundbanan anta mer komplexa former, till exempel som en åtta eller med två varv:

Rundbana i form av en åtta.

Rundbana i två varv.

Men oavsett storlek och form, på en rundbana är rälsen alltid en sluten slinga så att tågen kan köra kontinuerligt, varv efter varv, utan avbrott.  

Punkt-till-punkt

Verklighetens tåg börjar sin resa vid station A, kör en kortare eller längre sträcka, och avslutar resan vid station B. För att komma tillbaka till station A måste tåget byta körriktning. En topologi som avbildar detta scenario kallas punkt-till-punkt.

Punkt-till-punkt.

En punkt-till-punkt-bana behöver naturligtvis inte vara spikrak utan kan anta vilken form som helst:

Men oavsett storlek och form, punkt-till-punkt innebär alltid att tåget m¨åste byta körriktning - till exempel genom att loket flyttas till motsatta änden av tågsättet - för att komma tillbaka till utgångspunkten. 

Loop

En loop är en topologi som gör det möjligt för tåget att byta körriktning. Till exempel kan detta användas i änden av en punkt-till-punkt-bana (och kallas då ofta "loop-till-loop").

Loop-till-loop.

Rundbanor kompletteras ofta med loopar så att det går att köra tågen både medurs och moturs i spårovalen (en sådan loop kallas ofta vändslinga).

Spåroval med två vändslingor.

En loop måste inte vara begränsad till att enbart vända tågets körriktning - en loop kan också utgöra större delen av spårplanens topologi, tex punkt-till-loop på detta sätt:

Punkt-till-loop.

Hundben

En klassisk topologi (egentligen en kombination av de tre ovanstående) för att åstadkomma punkt-till-punkt med loopar i bägge ändar är hundben, en spåroval där långsidorna "klämts ihop" till en järnvägslinje med dubbelspår. I vardera änden uppstår då en loop vilket möjliggör kontinuerlig körning och att vända tågen. I praktiken är detta alltså en rundbana som ger illusionen av punkt-till-punkt-trafik:

Hundben.

Hundbenet uppstod ur behovet att slippa hantera kortslutningsproblemen som alltid uppstår på 2R-anläggningar när man har loopar i form av vändslingor (se loop-till-loop ovan). Med modern digital teknik är detta inte längre något större bekymmer och hundbenet har därmed minskat i betydelse.