En klubbana med både 2R och 3R
Hos Umeå Modelljärnvägsförening (UMJF) samsas en 3R- och en 2R-anläggning om utrymmet i en källarlokal med två rum. Anläggningarna huserar huvudsakligen i varsitt rum, men de båda har även en slinga genom det andra av rummen. Detta har resulterat i en spårplan som vid första anblicken ser tämligen komplex ut, men som i själva verket bara är två stycken loop-till-loop-spårplaner i två nivåer.
Umeå modelljärnvägsförening
- Skala: H0
- Storlek: 13,8 x 4,2 m
- Total spårlängd: 200 m
- Spårplan 3R: loop-till-loop; fyra stationer, bangårdar, lokstation och industrier; dold staging
- Spårplan 2R: loop-till-loop; tre stationer, bangårdar, lokstation och industrier; dold staging
Detaljerad spårplan (ej skalenlig).
3R-spårplanen är loop-till-loop samt ett stickspår. De två looparna ligger ovanpå varandra i två plan i 3R-rummet. Slingan genom 2R-rummet har en svag lutning och förbinder de två planen. Den undre loopen har även plats för dold staging.
Schematisk spårplan 3R.
Dolda avsnitt är streckade.
Bokstäverna C, A, D, F, H, G hänvisar till motsvarande bokstav i den detaljerade spårplanen ovan.
(Anm: den undre nivån är roterad ett halvt varv jämfört med detaljerade spårplanen.)
Även 2R-spårplanen är i praktiken loop-till-loop i två plan. Vardera loopen är dock utformad så att den även kan användas som rundbana. Den undre rundbanan har dessutom ett stickspår till en hamn. En del av den undre rundbanan sträcker sig in i 3R-rummet - denna del är till största delen dold med staging och en vändslinga. Den övre rundbanan är helt och hållet lokaliserad i 2R-rummet. De två planen är förbundna via en backe i 3R-rummet.
Schematisk spårplan 2R.
Dolda avsnitt är streckade.
Bokstäverna A, B, E hänvisar till motsvarande bokstav i den detaljerade spårplanen ovan.
(Anm: den undre nivån är roterad ett halvt varv jämfört med detaljerade spårplanen.)
Trafikmöjligheter
På en anläggning av denna storlek är trafikmöjligheterna nästan obegränsade. Flera person- och godståg kan vara i rörelse samtidigt, liksom rangering på de olika bangårdarna och industrierna. I praktiken krävs flera personer för att hålla trafiken igång; en person per tågsätt på linjen och en person vid varje industri och bangård, till exempel. Tidtabeller kan vara ett hjälpmedel för att tidsstyra trafiken så att tåg inte blockerar varandra på linjen.
Eller så är det fri körning och man hjälps åt att hålla koll så tågen inte krockar.
2R + 3R = sant!
En intressant detalj med denna anläggning är att 2R- och 3R-delarna faktiskt sitter ihop. I Matsdal finns ett spår som förbinder 2R med 3R (sträckan mellan D och E i den detaljerade spårplanen ovan). Spåravsnittet är lagt med 3R-räls, men med en strömbrytare kan man växla strömförsörjning mellan 2R och 3R. Ett 3R-tåg kan stanna här och lämna av sina vagnar. När loket lämnat spåravsnittet byter man strömförsörjning och ett 2R-lok kan hämta vagnarna. På motsvarande sätt kan ett 2R-tåg lämna över vagnar till 3R. Poängen är att alla vagnar som försetts med isolerade hjulaxlar kan trafikera både 2R- och 3R-delen av anläggningen, något som ytterligare ökar trafikmöjligheterna.