7

Jargong

Till sist något om det språkbruk som förekommer i mj-sammanhang.

Generellt kan man säga att på den tiden det bara fanns analog teknik var alla 3R-anläggningar drivna av växelström och alla 2R-anläggningar drivna av likström. Därför blev begreppen 3R och växelström synonyma, liksom begreppsparet 2R/likström.

Nyare digitala anläggningar, både 3R och 2R, drivs dock av spänning i form av en fyrkantvåg. Begreppen likström och växelström är inte längre relevanta. Men de lever ändå kvar.

En del webbutiker till exempel, kategoriserar sitt utbud med AC (växelström) och DC (likström) – enligt det gamla språkbruket att detta är synonymt med 3R respektive 2R – med underkategorierna analog och digital, trots att detta inte är helt korrekt. Det resulterar till exempel i en underakategori AC digital som rätteligen borde kallas 3R digital.

I skala H0, den vanligaste skalan med flest användare, har dessutom tillverkaren Märklin varit klart dominerande vad gäller 3R, så ofta använder modellrallare även ordet Märklin som synonymt med 3R och växelström.

Därtill är signalprotokollet DCC det vanligaste på 2R-anläggningar så begreppsparet DCC/2R används också som synonymer.

Allt detta har bidragit till att modellrallare utvecklat en viss jargong. Till exempel kan man säga: "Jag har köpt en Märklin-vagn men måste byta till likströmshjul innan jag kan köra den på min DCC-anläggning". Det betyder alltså: "jag har köpt en vagn avsedd för 3R men måste byta till hjul avsedda för 2R (för att undvika kortslutning) innan jag kan köra den på min digitala 2R-anläggning".

Och när modellrallare använder orden analog respektive digital så avser man vanligen tågstyrningen, dvs "min modelljärnväg är digital" betyder att åtminstone loken är utrustade med dekoder. Växelstyrningen kan fortfarande vara manuell, tex.