mj-guiden / teknik / att välj tekniken i praktiken /
6
Separat tågstyrning och växelstyrning
Analoga anläggningar har av naturliga skäl separat tågstyrning och växelstyrning. Strömmen till loket går via rälsen medan ström till växelmotorerna går i ett separat kablage.
Digitala anläggningar däremot har möjligheten att använda ett och samma digitala körreglage både för tågstyrning och växelstyrning eftersom körreglaget kan skicka signalerna till både lokets och växelns dekoder via rälsen.
Digitalt körreglage med knapp för att växla mellan tågstyrning och växelstyrning.
Men handhavandet upplevs ofta som opraktiskt. Det är bekvämare och mer lätthanterligt om körreglaget respektive manöverdonen för växlarna hanteras var för sig.
Så i praktiken är tågstyrning och växelstyrning nästan alltid separerade. Loket får ström/signaler via rälsen, medan växeln får ström/signaler via ett separat kablage, oavsett om det är analog eller digital teknik. Det innebär att tågstyrningen och växelstyrningen kan vara analog eller digital oberoende av varandra, samt att växelstyrningen även kan vara manuell.
Digitala möjligheter
Med digital växelstyrning öppnar sig många möjlighetet. Ett enskilt manöverdon kan programmeras att lägga en hel tågväg, dvs samtliga växlar för tågets färd från avgångsstation till destination. Och tillsammans med digital tågstyrning kan hela anläggningen automatiseras så att en dator sköter all trafik på anläggningen och både kör tågen och lägger om växlarna.