10

Flexräls

Många rälstillverkare tillhandahåller även flexräls som kan kapas och böjas efter behov. Det ger möjlighet att lägga räls lite friare och inte vara bunden vid just de längder och radier som sektionsrälsen har.

De olika fabrikaten förlitar sig också i olika grad på flexrälsen för sin spårgeometri. Som visades i avsnittet 7. Kurvväxlar kan Rocoline H0 använda uteslutande sektionsräls för att upprätthålla spåravståndet S genom en hel kurva med motlagda kurvväxlar. Det kan däremot inte Tillig H0 Elite som saknar lämpliga kurvor och istället behöver ta flexräls till hjälp:

Tillig H0 Elite; kurvväxlar och flexräls

Och fabrikatet Peco H0 Streamline code 75 förlitar sig helt och hållet på flexräls. Utöver växlar, som finns i ett stort antal varianter, har detta fabrikat ingen sektionsräls - inga raka rälsbitar, inga kurvor. All räls utöver växlarna läggs med flexräls som kapas och böjs efter behov. Två motlagda växlar kan användas för att definiera spåravståndet S på  brukligt sätt, men det är fullt möjligt att definiera ett eget mått för S genom att infoga bitar av flexräls mellan växlarna. I vilket fall är det upp till modellrallaren att vidmakthålla detta spåravstånd med flexrälsen.

Skalenliga kurvor

Ett vanligt motiv till att använda flexräls istället för sektionsräls är att man vill åstadkomma kurvor med mer skalenlig radie. Ett järnvägsspår som i verkligheten ska trafikeras av tåg i 200 km/h har en minsta kurvradie i storleksordningen 2 kilometer. I t.ex. skala H0 motsvarar det en radie på 23 meter, ett mått som skulle kräva oerhört stora utrymmen för en modelljärnväg - en enkel spåroval blir lika stor som en hockeyrink!

Av praktiska skäl har därför modelljärnvägsrälsen betydligt snävare radier. Rocoline H0 har radier i intervallet 358 - 888 mm, vilket motsvarar 31 - 71 meter i verkligheten, alltså långt ifrån den radie på 2 km som nämndes ovan. Ett verklighetens industrispår, där tågen kör riktigt långsamt med korta vagnar, kan visserligen ha radier ner till kanske 150 meter, men det är alltså fortfarande större än vad Rocoline H0:s största radie avbildar.

Med flexräls kan man själv välja vilken radie man vill ha på sin järnvägsspår. Av utrymmesskäl är det väl sällan som anläggningens minsta radie trots det blir skalenligt stor, men i skala H0 är radier på 1000 och 2000 mm inte ovanligt på större anläggningar som byggs med flexräls.