mj-guiden rekommenderar

Spårgeometri

I den mån man vill avvika från spårgeometrins riktlinjer när man lägger sin räls finns det tre angreppssätt: 1) acceptera glapp, 2) mixa sektionsräls och flexräls, eller 3) använd endast flexräls.

Acceptera glapp

Rälsbitarna har alltid en liten tolerans. De kan sammanfogas lite skevt. På så vis kan små glapp överbryggas. Och större glapp kan hanteras genom att de fördelas på flera skarvar som får varsitt litet glapp att överbrygga. (Det senare hade förmodligen varit en möjlig lösning i avsnitt 1. Spårpussel.) Alla sådana skarvar blir dock lite skeva och måste testas så de inte orsakar urspårning.

Sektionsräls och flexräls

Många tillverkare av sektionsräls tillhandahåller även flexräls. Den kan kapas och böjas  för att överbrygga ett enskilt glapp. Eller helt ersätta en längre sträcka av sektionsräls och på så vis eliminera glappet, en annan möjlig lösning i avsnitt 1. Spårpussel:

Flexräls ersätter flera sektionsräls och eliminerar glapp.

Flexräls

Om spårgeometrin hittills har framställts som en norm som man kan avvika från, så kan man vända på begreppen genom att använda enbart flexräls. Normen blir då istället att lägga spår med längder och radier helt efter eget huvud. Enda begränsningen är växlarnas radie och vinkel. I bästa fall upphör glapp att vara ett problem.

Spårgeometri och val av rälsfabrikat

Min rekommendation är att välja ett rälsfabrikat med både sektionsräls och flexräls. Då har man dels enkelheten att med sektionsräls lägga spår som alltid passar ihop, dels möjligheten att med flexräls avvika från spårgeometrin när man så önskar.

Det är naturligtvis fullt möjligt att blanda rälsfabrikat med olika geometrier (så länge rälsbitarna rent fysiskt går att sammanfoga, vill säga). Till exempel kan ett stationsområde ha räls med en geometri medan ett industriområde har räls med en annan geometri. Järnvägsspåret däremellan håller dem separerade så att geometriernas olika spåravstånd S inte påverkar varandra och orsakar glapp av den anledningen.

Lär känna din spårgeometri

En del fabrikat redovisar tydligt sin spårgeometri med ritningar och exempel på webbsidor eller i kataloger. Andra fabrikat kan vara mer knapphändiga med sin information.

Oavsett så är min rekommendation att skaffa ett spårplaneringsprogram. Dessa innehåller bibliotek med de olika fabrikatens räls. Genom att lägga spårpussel i programmet kan man lära sig hur spårgeometrin är konstruerad för aktuell räls.

Sociala medier

För övrigt kan jag varmt rekommendera Svenskt MJ-forum för fortsatt diskussion och fördjupning kring spårgeometrier.