6

2R och 3R

2R och 3R har att göra med hur loket tar upp strömmen från rälsen.

2R står för "två räler" och avser - föga överraskande! - de två rälerna som utgör rälsen. Strömmen kommer till loket genom den ena rälen, tas upp av hjulen, passerar lokets motor, och leds tillbaka via de andra hjulen genom den andra rälen.

3R står för "tre räler" och avser de två räler som lokets hjul rullar på, samt en tredje räl i mitten. En släpsko är monterad på lokets undersida och släpskon glider på mittenrälen. Strömmen leds till loket via mittenrälen och tas upp av släpskon, passerar lokets motor och återleds via hjulen genom de bägge ytterrälerna.

2R: räls med två räler.

3R: räls med tre räler, den tredje mittersta rälen är till största delen dold och sticker bara upp som piggar genom slipersen

Lok för 3R: släpsko mellan hjulen på lokets undersida tar upp ström från mitt-rälen.

Hjulaxlar i 2R respektive 3R

På en 2R-anläggning måste vagnarnas hjul vara elektriskt isolerade från varandra. Om hjulen och hjulaxeln är av metall kan de leda ström och kortsluta rälerna. Alla vagnar avsedda för 2R har därför isolerade hjulaxlar som förhindrar kortslutning. Men med 3R har båda rälerna samma polaritet så någon risk för kortslutning via hjulen finns inte och därför är hjulaxlarna på en 3R-vagn inte isolerade.