4

Växelstyrning

Växelstyrning handlar om att lägga växlarna i rätt läge för att styra tåget till rätt järnvägsspår. Detta kan ske manuellt genom att varje växel på modelljärnvägen förses med något slags mekaniskt manöverdon, tex en liten spak. Genom att fälla spaken åt ena eller andra hållet flyttas växeltungorna. Dessa manöverdon kan konstrueras på många olika sätt men gemensamt är att de placeras relativt nära växeln eftersom växel och manöverdon måste sitta ihop mekaniskt.

Men växelstyrningen kan också elektifieras. Varje växel förses då med en elmotor som lägger om växeltungorna. Elmotorn kopplas med kablar till något slags elektriskt manöverdon. Tack vare kablarna behöver manöverdonen inte vara placerade i direkt anslutning till respektive växel utan kan samlas i en gemensam manöverpanel.

Växelmotor monterad vid växeln på anläggningens ovansida.

Elektriska manöverdon finns med både analog och digital teknik.

Analog växelstyrning

Vid analog växelstyrning är manöverdonet i regel en enkel strömbrytare. När strömbrytaren sluts startar växelmotorn och lägger om växeltungorna. 

Enkel manöverpanel med strömbrytare för växelstyrning. 

Digital växelstyrning

Vid digital växelstyrning förses varje växelmotor med en dekoder och tilldelas en unik adress. Manöverdonet adresserar önskad växel och skickar en signal till dekodern som startar växelmotorn som flyttar växeltungorna.

Dekoder och två växelmotorer monterade på anläggningens undersida. 

Man kan säga att dekodern är en liten "elektronisk stationspersonal" som lägger om växeln enligt instruktioner från manöverdonet.